Ortakių gaisrinė sauga, jos kontrolė

Ortakių gaisrinė sauga, jos kontrolė
  • 1441

Tikriausiai neverta daug pasakoti, kodėl svarbūs dūmų šalinimo ortakiai statiniuose. Kokybiškas jų sumontavimas ir izoliavimas gerina matomumą, gelbėja besievakuojančių žmonių sveikatą ir gyvybę, šalina ypač karštus toksiškus gaisro dūmus (dujas). Ant inžinerinių bendrovių specialistų pečių, užgriūva milžiniška atsakomybė, tačiau kaimyninių šalių gaisrų patirtis parodė, kad „pro pirštus“ pažiūrėjus ar nesukontroliavus priešgaisrinės izoliacijos montavimo darbų, galime sukelti daug nepageidaujamų padarinių.

Ugniai atsparių ortakių bandymai privalo būti atlikti pagal standarto LST EN 1366-1 “Inžinerinių tinklų įrenginių atsparumo ugniai bandymai. 1 dalis. Kanalai (Ortakiai)”, o klasifikuojami pagal standarto LST EN 13501-3 “3 dalis. Klasifikavimas pagal pastatų eksploatavimo įrenginiuose naudojamų gaminių ir elementų atsparumo ugniai bandymų duomenis: ugniai atsparūs kanalai ir priešgaisrinės sklendės” reikalavimus. Tą patvirtina, Aplinkos ministro pasirašytas Reglamentuojamų statybos produktų, sąrašas.

Šiuo metu, ortakiai dažniausiai “apvelkami” mineralinės vatos plokštėmis, dembliais. Norėtume pasidalinti pagrindinėmis jų montavimo taisyklėmis. Ortakiai turi būti pagaminti iš 0,7 mm arba storesnės plieninės cinkuotos skardos, atitinkančios LST EN 10327 arba LST EN 10326 reikalavimus. Dembliai montuojami lankinio suvirinimo būdu, privirinamų smeigių pagalba. Atstumas tarp kurių negali viršyti 300 mm, mažiausias atstumas nuo izoliacinės plokštės galo iki smeigės 100 mm. Fiksuojančių plokštelių skersmuo 30 mm (- 2, +10 mm). Fiksuojančios plokštelės pagamintos iš spyruoklinio plieno turi užtikrinti, kad pritvirtintas produktas išliktų projektinėje padėtyje visą eksploatacijos laiką. Mineralinės vatos izoliacijos montuojamo prie ortakio sienutės, skersinės siūlės turi būti perstumtos ne mažiau kaip 150 mm, jeigu tai techniškai įmanoma. Didžiausia rizika sutinkama tuo momentu, kai ortakiu transportuojamos itin karštos dujos ir nuo temperatūros poveikio jis pradeda deformuotis. Būtent dėl to, visi mineralinės vatos gamintojai rekomenduoja ortakius izoliuoti mažiausiai dviem sluoksniais, priešingu atveju reikėtų į tarpus tarp besiliečiančių plokščių ar demblių prikišti papildomą kiekį mineralinės vatos.

Kaip turi atrodyti sistemos priimamoji kontrolė:

– akmens vatos sluoksnių storiai, tinkamas jų sumontavimas (smeigių, plieninių juostų kiekis, atstumai tarp jų, atstumai nuo paminėtų tvirtinimo elementų iki akmens vatos produkto laisvo krašto, plieninių juostų įveržimo ir smeigių įspaudimo parametrai), akmens vatos demblių tvirtinimo geometriniai parametrai (naudojant tvirtinimą pririšant demblius prie ortakio atramų ar kitų konstrukcijų);

– priešgaisrinės sistemos akmens vatos gaminių dangos kokybė (mechaninių pažeidimų apibūdinimas, jeigu buvo naudojami akmens vatos produktai su danga(aliuminio folija ark t.));

– sujungimų kokybės patikrinimas;

– priešgaisrinės sistemos ženklinimas;

– kartu su medžiagomis ir komplektuojančiomis detalėmis gauti kokybės atitikties dokumentai.

Dūmų šalinimo ortakiams naudojama ne tik plieniniai ortakiai su mineraline vata, juos taip pat galima pagaminti vien iš tvirtų, ugniai atsparių kalcio silikato plokščių. 30 mm storio plokštės tvirtinamos medvaržčiais ir papildomai klijuojamos karščiui atspariais klijais “Promat kleber”. Iš plokščių pagamintas ortakis atlaiko tiek slėgio, tiek gaisro iš vidaus ir išorės bandymus, todėl puikiai tinka dūmų šalinimo funkcijai. Skersinės siūlės šiuo atveju neperstumiamos, jos uždengiamos 10 mm Promatect plokštele.Ši konstrukcija Horizontali konstrukcija pasiekia EI 120, vertikali EI 180 atsparumą ugniai (pagal ETA 06/0218). Tokiu atveju, nereikalinga dūmų šalinimo ortakiui išskirti atskiros šachtos.

Gamintojai tvirtina, kad tokios konstrukcijos kaina yra iki 25% brangesnė, tačiau ortakius iš plokščių sumontavus ir užkėlus nebereikia papildomų lėšų priešgaisrinės izoliacijai ir jos sumontavimui. Taupomos medžiagos, erdvė, laikas ir darbo jėgos kaštai.

© Visos teisės saugomos UAB "Fogo". Sprendimas: www.digitaltouch.lt