Statybos techninio reglamento STR 2.02.08:2005 „Automobilių saugyklų projektavimas“ 70p. sako: ..per automobilių saugyklos patalpas klojant tranzitu inžinerines komunikacijas, skirtas pastatui, prie kurio pristatyta arba kurio intarpe įrengta saugykla, minėtos komunikacijos (išskyrus vandentiekio, kanalizacijos, šilumos tiekimo, pagamintų iš metalinių vamzdžių) turi būti izoliuojamos EI 45 atsparumo ugniai statybinėmis konstrukcijomis.
Turiu pripažinti jog iki 2009 metų tranzitinių elektros kabelių apsaugai požeminėse automobilių saugyklose dažniausiai buvo naudojami įvairūs stiklo audiniai, dažnai padengti išsipučiančia priešgaisrine danga. Jais buvo apvyniojami kabelių loviai, tvirtinami paprasta viela. Iki to meto nė viena Lietuvoje parduodama sistema nebuvo išbandyta pagal tam skirtą Europos standartą.
Kaip pasirinkti reikiamą sistemą projektuojant ar montuojant? Priešgaisrinė sistema privalo būti išbandyta pagal standarto LST EN 1366-5 “Inžinerinių tinklų įrenginių atsparumo ugniai bandymai. 5 dalis. Instaliavimo įrangos kanalai ir šachtos” reikalavimus. O atsparumas ugniai (ne mažiau EI 45) privalo būti nustatytas pasitelkiant standartą LST EN 13501-2. Visą šią informaciją lengva rasti Gaisrinių tyrimų laboratorijų išduodamuose Atsparumo ugniai klasifikavimo ataskaitose.
Mano žiniomis, šiai dienai rinkoje deja tik viena sistema atitinka visus reikalavimus. Tai kalcio silikato plokštės „Promatect-LS” kurias importuoja viena Latvijos bendrovė (www.promat.lt). Taip pat yra kol kas tik du objektai, kur sumontuota tranzitinių elektros kabelių apsauga: gyvenamasis namas Žvėryne, ir Ozo prekybos centras Vilniuje.
Plokštės Promatect-LS iš kurių montuojamas pagrindinis karkasas privalo būti naudojamos ne plonesnės nei 30 mm. Jų sujungimo siūlės perdengiamos min. 10 mm storio plokštėmis Promatect-H. Kas įdomu, srieginiai strypai kurie laiko visą svorį neprivalo būti papildomai apsaugoti nei plokštėmis, nei priešgaisrinėmis dangomis. Svarbu užtikrinti, kad atstumas tarp palaikančių strypų būtų ne didesnis nei 1250 mm. Kabelių ventiliacijai sumontuojamos specialios grotelės kurios gaisro metu greitai išsilydo ir užsandariną susidariusią ertmę.
Iš kur tas rūpestis dėl kabelių apsaugos? Kuo tinkleliai ar stiklo audiniai prastesni? Tranzitiniai kabeliai transportuoja elektros energiją visam statiniui, taip pat visoms avarinėms sistemoms, kurios privalo veikti net gaisro metu. Antra, šių ar kitų elektros kabelių apvalkalas sudartytas iš ypač degių ir nuodingas dujas išskiriančių medžiagų. Žinia, automobilių saugyklos yra itin jautri vieta gaisro metu. Staigus uždūminimas gali žmones suklaidinti pasirenkant evakuacinį kelią, tuo pačiu jie gali lengvai apsinuodyti toksiškomis dujomis.
Ne vienų statybininkų prašomas esu įvertinęs objekto pasyviosios gaisrinės saugos sistemas (dūmų šalinimo ortakių, vožtuvų, elektros kabelių apsaugos, priešgaisrinių durų, sandarinimo montavimą, priešgaisrinių dangų padengimą) ir drąsiai galiu teigti jog esame gerokai atsilikę šiuo klausimu. Didžiausias dėmesis telkiamas aktyvių sistemų montavimui išbandymams (sprinkleriai, dūmų šalinimas), bet užmirštama, kad pasyvių priemonių kokybiškas įgyvendinimas nulemia gaisro dydį ir jo plitimą. Tai sistemos kurios ne priklauso nuo jokio energijos šaltinio. Teisingai sumontuota sistema tarnaus ilgai, o gaisro metu – patikimai.